Paweł "Otlet" Otlewski

Domowy odstraszacz gołębi – Projekt oparty o platformę Arduino

Arduino Projekty 120
Odstraszacz gołębi w Arduino

Odstraszacz gołębi domowej roboty został stworzony na Arduino, ze względu na zaliczenie na studia z jednego przedmiotu. Nie posiadam Arduino, więc skorzystałem z internetowego panelu o nazwie TinkerCAD Circuits. Projekt jest mega wygodny i pozwala zarówno programować za pomocą Drag’n’Drop, ale również standardowo.

Odstraszacz gołębi na Arduino

Odstraszacz gołębi w Arduino

Sam projekt tego odstraszacza gołębi jest prosty. Arduino, sensor ultradźwięków, buzzer oraz silniczek do kręcenia śmigłem. Sensor pobiera informacje o otoczeniu i gdy pojawi się gołąb, wysyła informacje do płytki. Na płytce działa aplikacja (kod poniżej), która sprawdza odległość obiektu, a gdy obiekt pojawi się poniżej 200cm, wysyła zasilanie do silniczka, który zaczyna kręcić śmigłem, a buzzer zaczyna piszczeć. Powinno to skutecznie odstraszyć gołębie, chociaż to już musiałbym sprawdzić. Teoria vs. praktyka. Jednak te gołębie na balkonie mnie już tak wkurzają, że na pewno skorzystam z tego rozwiązania, jak już kupię Arduino 😀 Myślę jeszcze nad rozwiązaniem typu podczerwień, gdyż wykrywanie ultradźwiękami może być zawodne.

Kod odstraszacza gołębi

Kod również nie jest skomplikowany, co zobaczycie poniżej:

int pingPin = 7;

void setup()
{
  pinMode(7, INPUT);
  pinMode(3, OUTPUT);
  pinMode(A5, OUTPUT);
}

void loop()
{
  long duration, cm;
  analogWrite(3, 0);
  digitalWrite(A5, LOW);
  
  pinMode(pingPin, OUTPUT);
  digitalWrite(pingPin, LOW);
  delayMicroseconds(2);
  digitalWrite(pingPin, HIGH);
  delayMicroseconds(5);
  digitalWrite(pingPin, LOW);
  pinMode(pingPin, INPUT);
  duration = pulseIn(pingPin, HIGH);

  cm = duration/29/2;
  if (cm < 200) {
    analogWrite(3, 255);
    digitalWrite(A5, HIGH);
  }
  delay(100);
}

Dodatkowo cały projekt i demonstracja działania są dostępne pod tym adresem.

Dodatkowe zastosowania

To nie jest tak, że tylko gołębie odstraszy. Zarówno zacznie piszczeć dla wszystkiego co się porusza w obrębie kilku metrów. Może to być dzik, wrony, lisy i inne zwierzęta, co będą uciekać od naszego straszaka. Projekt jest niezwykle prosty i wygodny.

Paweł Otlewski

Programista, Webmaster, DevOps, Administrator - różnie się mnie nazywa. Ja po prostu jestem pasjonatem informatyki, uwielbiam gry komputerowe oraz tematykę bezpieczeństwa IT.

Wszelkie prawa zastrzeżone | Paweł Otlewski
%d bloggers like this: